Paleo Recepten Tips

Schrijf je in voor Paleo Tips en Recepten

Paleo en Toch Uit Eten Kunnen Gaan

Paleo: breng je gezonde verstand naar je maag!

Voedsel is een levensnoodzaak, bedoeld om het lichaam te laten functioneren. De aard van het voedsel dat je tot je neemt, is echter al lange tijd een geweldig dilemma in onze dagelijkse levenspatroon, voornamelijk omdat lekker niet altijd gezond is, en gezond niet altijd lekker.

Voeding

De noodzakelijke voedingsstoffen, die we via ons eten en drinken binnen krijgen zijn te verdelen in twee groepen:

  • Energieleveranciers, zoals koolhydraten en vetten
  • Stoffen die zorgen dat lichaamsprocessen goed verlopen: eiwitten, vitamines en koolhydraten

Heel simpel houdt het in, dat je deze stoffen dagelijks in een bepaalde hoeveelheid nodig hebt om gezond en wel door het leven te stappen. Niet meer en niet minder!

Helaas ligt daar het probleem: we krijgen te veel van het ene, en / of te weinig van andere voedingsstoffen binnen, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is de huidige voedselindustrie vooral gericht op aantrekkelijkheid voor de consument, met als resultaat de toevoeging van allerlei stoffen, die niet in ons lichaam thuishoren, of niet in die hoeveelheid. [click to continue…]

Paleo vs Atkins: Een Levensstijl Tegenover een Voedingsleer

Paleo vs Atkins: Een levensstijl tegenover een voedingsleer

Bij de nieuwe trendy diëten zijn koolhydraten de grote boosdoeners. Dus worden deze voedingsstoffen vermeden en vervangen voor andere voedingsmiddelen. Het Atkins dieet is hier een goed voorbeeld van. Ook het paleo dieet zou je in eerste instantie kunnen wegzetten als een ‘low carb’ dieet. Omdat paleo meer dan een dieet alleen is, zijn de twee diëten hier naast elkaar gezet voor een vergelijking.

Het oudste dieet

Als je het paleo dieet met het Atkins dieet vergelijkt, kun je in ieder geval vaststellen dat je met het paleo dieet het oudste wordt. Want dit dieet bestaat al letterlijk langer dan de weg naar Rome. Het eetpatroon is namelijk gebaseerd op het dieet van de oermens, die achter zijn voeding aanjaagde of het verzamelde. Voeding wat je moet verbouwen, zoals granen, worden vermeden. Voeding wat bewerkt is en waar stoffen aan toegevoegd zijn ook. Hiermee wordt dus de inname van koolhydraten sterk teruggebracht.

Atkins dieet voor je hart

Het Atkins dieet is ontwikkeld door de gelijknamige Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins. Hij heeft dit dieet ontwikkeld om door middel van de juiste voeding, hart en vaatziekten tegen te gaan of te voorkomen. In 2002 bracht hij met zijn boek ‘Dr. Atkins’ New Diet Revolution’ zijn voedingsleer opnieuw onder de aandacht. Het werd hierin vooral als een afvalmethode gepresenteerd, waarbij je gewicht verliest en een gezonde eetstijl ontwikkeld. Centraal in het Atkins dieet staat het vermijden en verminderen van koolhydraten. Brood, pasta en andere graanproducten worden vermeden en vervangen voor vlees, groente en met natuurlijk goede vetten. Hierdoor gaat je lichaam in plaats van koolhydraten je vetvoorraad gebruiken voor energie van het lichaam. Dit proces wordt ketose genoemd met gewichtsafname als gevolg.

Allebei koolhydraatarm en toch anders

Lees Verder

Paleo vs Keto Dieet: een krachtmeting tussen twee dieettrends

Paleo vs Keto: een krachtmeting tussen twee dieettrends

Er is op dit moment veel belangstelling voor het paleo dieet. Mensen zijn nieuwsgierig geworden door de enthousiaste reacties en zichtbare resultaten. Het is interessant om het daarom naast andere populaire diëten van dit moment te leggen. Zo kun je zien wat de verschillen zijn. Het keto dieet, ook wel het bodybuildersdieet genoemd, is zo’n dieet wat ook heel populair is. Daarom hier een kleine krachtmeting tussen het menu van de bodybuilders en oermens.

De kracht van een oerdieet

Trendy en tegelijk oeroud: het paleo dieet is nieuw, maar is gebaseerd op een oeroud eet- en leefpatroon. De kern van het paleo dieet gaat namelijk terug naar het menu van de mens in het paleolithisch tijdperk. De mens verbouwde toen nog geen voedsel, maar jaagde erop en verzamelde het. Ons lichaam was en is gebouwd om optimaal gebruik te maken van die voeding. Vandaag de dag eten we veel voeding wat bewerkt is. We hebben veel producten op het menu staan waar ons lichaam weinig mee kan of die zelfs in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Met het paleo dieet ga je letterlijk ‘back to nature’, terug naar het menu van de oermens: vlees, verse groente, fruit, noten en zaden.

Keto dieet: in ketose raken

[click to continue…]

15 Zoodles Recepten

Zoodles passen perfect binnen een gevarieerd paleo menu. Het zijn sliertjes courgette die gebruikt worden in plaats van spaghetti. De naam is een samentrekking van zucchini (wat courgette betekent in het Engels) en noodles, of spaghettisliertjes. Je kunt ze zelf snijden, bijvoorbeeld met een kaasschaaf, deze structuur lijkt eerder op tagliatelle. Je kunt ook speciale schilmesjes kopen die meteen in sliertjes snijden. Het makkelijkst en snelst kun je zoodles maken met een spiralizer.

Hieronder enkel leuke receptideeën! Ingrediënten zijn geschikt voor 4 personen.

Zoodles met broccoli en garnalen

[click to continue…]